Friday 15 July 2011

bangSA Pelupa -Tak TAHU PuaS

BANGSA  PELUPA-MUDAH LUPA & TIDAK PERNAH CUKUP & TAK TAHU PUAS!!!
Kebelakangan ini banyak anak-anak Universiti bertanya Wak, apa yang Wak faham tentang Jos soli dan apakah kaitan nya dengan keadaan semasa?
Senerio politik Negara ketika ini memyebabkan wak tidak berminat untuk membincangkan hal-hal berkaitan politik. ini kerana jika kita lihat keadaan semasa, pehak Kerajaan masih tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk mencari penyelesaian secara baik kepada perbezaan pendapat  kaum di negara kita ini. 

Kepimpinan Melayu dari Parti UMNO dalam Parti Pemerintah iaitu Barisan Nasional tidak mempunyai kekuatan untuk mempertahankan hak-hak orang Melayu secara total. Komponen-komponen Parti dalam Barisan Nasional terutama MCA, MIC dan GERAKAN telah banyak menuntut dan menyentuh perasaan orang Melayu, Orang Melayu dalam UMNO dan rakyat bumiputera yang lain terpaksa berlembut dan bertolak ansur demi menjaga keharmonian dalam Parti Barisan Nasional. Kita lihat sahaja, kekerapan MCA menemplak UMNO dalam hal-hal tertentu dan yang terbaru ialah Masalah  Biasiswa.

Kita kena ingat Sejarah!. Dalam Sejarah, sejarah itu sentiasa akan berulang mengikut peredaran masa. Wak bagi contoh, anak-anak Melayu entah sedar atau tidak, tahu atau tidak , dimana lebih 30 peratus daripada jumlah penduduk Malaysia terdiri daripada pendatang? 

Dari segi  fakta sejarah membuktikan dengan jelas bahawa orang-orang Cina dan India telah berhijrah ke Tanah Melayu. Kaum ini pula telah mempersoalkan dan sebahagian cendikiawan Politik Melayu yang kebulur untuk popular dan glamour mula menyokong serta bersetuju menyatakan orang Melayu juga adalah pendatang seperti kaum Cina dan India. Pelajar-pelajar Melayu yang telah mendapat menaafat dari Modal Ehsan dan orang-orang Melayu yang wak panggil sebagai Melayu Libreal atau Melayu baru juga turut setuju dengan pendapat bangsa asing ini. Kalau begitu, Wak ni pun pendatang jugak la? Masakan tidak, Datuk dan nenek wak datang dari Pulau Jawa! Begitu juga Perdana Menteri kita? Dato Sri Najib pula keturunanya berasal dari Sulawesi!
Mereka ini sebenarnya tidak tahu Sejarah dan Ilmu Alam, atau dengan senaja ingin menuji kepintaran orang Melayu. GOBLOK benar mereka! Orang Melayu pun  banyak yang GOBLOK juga! Mereka lupa ini buana ini adalah NUSANTARA MELAYU- dan dalam peta kuno pun dipanggil MALAY ARCHIPELAGO! Bukan Cina archipelago! Atau India archipelago! Cina ada benua China dan India pun ada Negara India!  

Demi keMerdekaan, pemimpin-pemimpin Melayu telah banyak kompromi untuk menerima mereka sebagai warganegara Tanah Melayu, dengan mengamalkan prinsip JUS SOLIi. Jus soli adalah prinsip bahawa negara kewarganegaraan kanak-kanak ditentukan oleh negara kelahiran, tanpa mengira kewarganegaraan ibu bapa. Secara ringkas, pada prinsipnya Negara  akan menerima semua yang dilahirkan di negara ini sebagai warganegara tanpa mengambil kira nenek moyang mereka. Itu sebab banyak orang-orang cina jadi warganegara begitu juga orang-orang India. Pemimpin Melayu yang diwakili UMNO, terpaksa berkompromi lagi dengan melepaskan Singapura dan sejarah akan berulang lagi...kompromi apakah pemimpin Melayu selepas ini?

Bagaimanapun sebelum banyak kompromi olih orang Melayu, kita kena ingat dan mengingatkan, dasar negara mesti dihormati dan sejarah dimana sumbangan datuk dan nenek kita, terutama dalam merangka Kontrak Sosial, yang kemudiannya dimasukkan ke dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Penggunaan  DOKTRIN JUS SOLI adalah harga yang perlu dibayar oleh orang-orang Melayu/Bumiputra dalam usaha untuk mendapatkan keistimewaan yang diakui dalam Kontrak Sosial atau Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
Jadi kita menjadi hairan mengapa bangsa cina dan bangsa india seolah-olah tidak berpuashati dan kerap menyoalkan kontrak sosial yang dipersetujui. 

Pemimpin-pemimpin politik Melayu seolah-olah semangkin tunduk kepada kaum kaum ini. Apa dah jadi dengan UMNO, UMNO semangkin tersepit dan dihimpit dengan keras oleh PAS dan PKR sementara parti MCA dan MIC lebih cenderong sesengkokol dengan DAP untuk memukul-mukul  UMNO!

WAK bimbang dengan kedaan semasa, dimana kaum-kaum cina Malaysia diwakili parti-parti politik mereka telah bergabung dan bergerak dengan menepikan  hak orang Melayu, maka tidak mustahil gunung berapi  lagi di Tanah Melayu ini bakal meletus lagi.
WAK seru anak-anak zaman ini jangan lah kita keliru! Atau tidak mahu mengiktiraf sejarah ! dan sumbangan datuk dan nenek kita! Jangan kita lupa Wasiat Raja-Raja Melayu mesti dipertahankan. Jangan kita terpedaya dengan blog-blog sensasi yang memutar belitkan sejarah dan hak-hak bangsa Melayu.

BERSIH misalnya diterajui dan dikemudi di seluruh dunia oleh orang bukan Melayu.  “JOINT GLOBAL STATEMENT” oleh mereka membuktikanya. Bukan itu sahaja, berbagai sentiment membenci Kerajaan dicanang-canangkan dan diuar-uarkan. Titah Duli yang Maha Mulia Agong atau Sultan mula diperlekek serta dimain-mainkan.  Orang Melayu mula bersengkokol dengan bangsa-bangsa Cina mempersenda Ugama kita.  Mereka berhadis atau membaca quran tanpa beriman pada Agama Islam! Orang-orang Melayu bertepok tangan, bersorak seronok kerana orang bukan Islam sudah pandai menghargai Ugama Islam! Benarkah ini mengikut lunas-lunas agama?

AKHIRNYA WAK MENYERU “MARILAH GENGAM TANGGAN  BANGSA, BANGUN  DARI MIMPI, BERSATU PADU LAH  & BERSAMA MEMPERKASA BANGSA”

No comments:

Post a Comment

-- nuffnang -->